8. Saksbehandling
Behandling av personopplysninger i forbindelse med kommunen sin saksbehandling
Når kommunen har saker til behandling, for eksempel gjennom klager, behandler vi personopplysninger for å kunne ivareta våre oppgaver. Vi behandler blant annet kontaktinformasjon og eventuelt annen informasjon som er nødvendig for å kunne løse våre oppgaver. Det kan inkludere helseopplysninger, opplysninger om arbeidsforhold og lignende. Dersom vi stiller deg spørsmål i en sak, vil vi si fra hvis det foreligger en rettslig plikt til å gi oss opplysninger.
Behandlingsgrunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e, som tillater oss å behandle personopplysninger som er nødvendig for utøvelse av offentlig myndighet, se personvernforordningen artikkel 57 og artikkel 58 og forvaltningsloven § 17.
Om arkivlovgivningen, partsinnsyn og offentlighetslovgivningen
Som et offentlig organ har kommunen en plikt til å føre postjournal etter offentleglova § 10. All korrespondanse i forbindelse med saksbehandling blir journalført. Hovedregelen etter offentleglova § 3 er at forvaltningsorganers saksdokumenter, journaler og lignende registre er offentlig tilgjengelige. Det betyr at alle kan gjøre seg kjent med blant annet innholdet i den korrespondansen vi har journalført. Dette med mindre dokumentene skal unntas offentlighet, for eksempel på grunn av taushetsplikt.
Som hovedregel har partene i en sak innsynsrett i sakens dokumenter etter forvaltningsloven §§ 18 flg. Også her finnes det enkelte unntak, for eksempel når arbeidstakere varsler om kritikkverdige forhold på egen arbeidsplass.
Etter arkivlova § 6 har kommunen, som et offentlig organ, arkivplikt. Det innebærer at blant annet saksdokumenter lagres i et arkiv på ubestemt tid. Alle dokumenter som er journalført overføres til Arkivverket i tråd med arkivlova § 10 etter en gitt tid.
Disse behandlingene har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, altså at behandlingen er nødvendig for å etterleve våre rettslige forpliktelser. Der det er snakk om særlige kategorier av personopplysninger er behandlingsgrunnlaget personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, se artikkel 9 nr. 2 bokstav g.
Telefon
Når du ringer oss, vil ditt telefonnummer bli lagret sammen med opplysninger om når du ringte og hvor lenge samtalen varte hos Phonero, vår leverandør av telefonitjenester. Loggen lagres i tre måneder. Dersom en telefonsamtale er knyttet til en enkeltsak, vil det kunne bli skrevet et notat som journalføres etter samtalen (se over om saksbehandling). Det gjøres ingen øvrig systematisk registrering av telefonsamtaler hvor innringer kan identifiseres.
Loggen lagres for å kunne følge opp telefonsamtaler ved behov, for eksempel for å ringe opp personer som har kontaktet oss for å gi presiseringer eller be om mer informasjon. Behandlingsgrunnlaget for dette er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle opplysninger som er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter. Den berettigede interessen er å kunne følge opp telefonsamtaler ved behov.
E-post og internettskjema
Vi benytter e-post og skjema på internett for å utføre våre arbeidsoppgaver. Meldinger vi har mottatt gjennom e-post og internettskjema skal slettes når de ikke lenger er nødvendige for vår daglige oppgaveløsning. I praksis innebærer dette at slik e-post vanligvis ikke skal lagres lenger enn omtrent ett år. Vi ber om at særlige kategorier personopplysninger ikke sendes ukryptert per e-post. Saker som krever mer grundig saksbehandling, eller som er arkivverdig i henhold til arkivloven, registreres og besvares med digital post (SvarUT). Dersom du har reservert deg mot digital forsendelse vil du motta brev som papirpost.
Behandlingsgrunnlaget vårt for behandling av personopplysninger i e-poster og internettskjema er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e som tillater oss å behandle opplysninger som er nødvendig for utøvelse av offentlig myndighet, se personvernforordningen artikkel 57 og 58 og forvaltningsloven § 17. Dersom din krypterte henvendelse inneholder særlige kategorier av personopplysninger, er behandlingsgrunnlaget personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e, se artikkel 9 nr. 2 bokstav g, se artikkel 57 og 58 og forvaltningsloven § 17.
Vi sjekker all inn- og utgående e-post for virus for å sikre integriteten, konfidensialiteten og tilgjengeligheten i våre systemer som behandler personopplysninger, og det kan skje at en e-post du sender til kommunen blir stoppet av viruskontrollen. Dersom en e-posthenvendelse ikke besvares, bør du ta kontakt på telefon.
Behandlingsgrunnlaget for skanningen er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c. Kommunen har en rettslig plikt til å sikre informasjonssikkerhet etter personvernforordningen artikkel 5 nr. 1 bokstav f og 32. Etter en konkret risikovurdering har vi kommet frem til at dette tiltaket er nødvendig for at kommunen skal oppfylle denne plikten. Vi har samtidig vurdert at behandlingen av personopplysninger ikke går ut over det som er nødvendig for å oppfylle plikten.
Facebook
Kommunen har en offisiell facebook-side. Det er tenkt at den skal være en aktuell digital informasjonskanal for innbyggerne, fremme kommunikasjon og trivsel i kommunen. På siden får du oppdaterte nyheter og nyttig informasjon fra og om kommunens tjenester.
Bilder som brukes skal være godkjent for bruk av både fotograf og den det er bilde av. Det opplyses om hvem som er fotograf, om det ikke er kommunens sine egne bilder. Alle ytringer på kommunen sin facebook-side skal være politisk og religiøst nøytrale og skal ikke være diskriminerende på noen måte.
Vi vil prøve å svare ut alle spørsmål knyttet til våre innlegg fortløpende i løpet av ordinær åpningstid.
Men kommunen utfører ikke saksbehandling på Facebook. Ta kontakt på e-post, telefon eller se vår hjemmeside for hvordan du kan sende henvendelser, søke om tjenester og så videre.
Enkelte enheter eller tjenester kan ha egne facebook-sider, i tillegg til kommunen sin offisielle side. Det kan være barnehage, sykehjem, bofellesskap eller lignende. De skal følge samme retningslinjer som beskrevet over.
Vi ønsker ikke at du legger ut personsensitiv informasjon på kommunen sine facebook-sider når du skriver kommentarer. Upassende innlegg, produktreklame eller innlegg som ikke har noe med kommunen å gjøre kan bli slettet. Samtidig så ser vi gjerne at du gir oss tilbakemeldinger på de tjenestetilbudene vi har.
Opplysninger som strider med personvernloven blir slettet.